Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

The great balkong-makeover!

Av Mari - 15 maj 2011 11:36

Jag har med god hjälp av min assistent Chilla förvandlat Matfors kanske fulaste balkong till en riktig myshörna och såhär gick det till!


______________________________





Här har vi då alltså utgångsläget, nåt så vansinnigt tråkigt så man kan gråta åt det. Ingen plats man vill spendera varma sköna sommarkvällar på precis...


 Chilla kollar om det möjligtvis är trevligare under mattan, men icke.


 

En förutsättning för att över huvud taget kunna ha katten på balkongen är ett nät som hindrar henne från att hoppa ut eller smita över till grannen, så det var det absolut första jag fick ordna. Om man köper ett kattnät på zooaffärer och liknande så får man ofta punga ut med åtskilliga hundralappar, men eftersom jag är född fattig och med åren blivit ännu fattigare så hade jag ingen lust med det. Det är vid såna här tillfällen som det är så underbart att ha tillgång till mitt älskade Internet!   Genom att söka på kattnät/ balkongnät hamnade jag så småningom på en sida där någon vänlig själ tipsade om ett snyggt, praktiskt och BILLIGT kattnät från villaprodukter.se . Nätet är gjort i svart plast, är två meter högt och säljs som metervara för otroliga 24 kr/m!!! Jag betalade 165 kr inkl frakt för nätet till min balkong som är c 3,60 m lång. Rekommenderas varmt!











  


 Yep, det funkar!      


______________________________  


 En annan sak som var lite tråkig var att hela räcket var täckt med nån typ av svart mögel eller alger eller vad det nu kan ha varit. Sånt där brukar kunna vara svårt att få bort, men till min stora glädje gick det bra med bara en vanlig trasa med vatten och rengöringsmedel. Brädan till vänster visar resultatet efter mitt idoga skurande. Det är verkligen astråkigt att skura bräder, men det blev rätt snyggt i alla fall.


______________________________


 Det finns väl knappast nåt värre att sätta sina bara fötter på än ett kallt grått betonggolv, så nån form av golvbeklädnad var det självklart att vi skulle ha. Helst hade jag velat ha trätrall i nån varm brun nyans, men återigen var det plånboken som fick bestämma. Till min balkong behövs 48 trallplattor och det innebär en kostnad på runt 1200 kr så det var bara att glömma i dagsläget. På Jula hittade jag istället den här konstgräsmattan som är jättemjuk och skön att gå på. Den är 4x1,33 m och har gumminoppor på undersidan som gör att den ligger stadigt och torkar fortare när det regnat på den. Jag behövde skära till den lite på längden och runt stolpar och sånt, men den var väldigt lätt att skära med en vanlig brytbladskniv eller mattkniv. Mattan är något bredare än själva betonggolvet, men jag har låtit den gå ut mot räcket och täcka för den onödigt breda glipan mellan golvet och räcket. Det händer ju att katten får med sig nån leksak eller nåt ut och det är ju onödigt att grejerna ska ramla ner till grannen under. Nackdelen med den här typen av matta är att det fastnar en hel del katthår i den, men den är å andra sidan lätt att dammsuga.

 



 Chilla provligger mattkanten.


______________________________


 Lite insynsskydd vill jag ha, men den blommiga gardinen som satt där när jag flyttade in var inte så jätterolig. Istället hittade jag den här öljettlängden på Ö&B för 99 kr. Den är 120 cm bred och drygt 2 m lång och gjord i kraftig bomull, nästan lite linnekänsla faktiskt. Förmodligen lär den blekas ur och bli ful av väder och vind, men då får jag väl byta ut den nästa sommar helt enkelt. Det är svårt att få den att hänga riktigt snyggt eftersom balken den är fäst vid upptill inte är i lod med räcket, men det är inte så mycket att göra åt. Jag har satt knytband på ett par ställen vid räcket för annars vill gardinen gärna komma fladdrande upp i famnen på en när man sitter där och det är ju lite jobbigt. 




 

 Stolar och bord på plats. Stolarna passar egentligen inte alls in, men ni vet, det är ju det där med pengar igen så dom får väl duga så länge.

 

 Jag fick tag på ett par billiga dynor på Ö&B som döljer det mesta av stolsitsen åtminstone. Jag klurar på att sy nåt slags överdrag till stolarna, kanske i samma tyg som insynsskyddet så helhetsintrycket blir lite mer harmoniskt. Lyktan som står på golvet köpte jag i vintras, möjligen var det också på Ö&B, jag minns inte riktigt. Billig måste den ha varit i alla fall, annars skulle jag aldrig ha köpt den!


Blompall i trä, 59 kr på Jula. Stenen med värmeljus är ett loppisfynd för en femma från Fydlagret i Sundsvall tror jag. 


 Dom här blomlådorna/ korgarna hittade jag på Blomsterlandet i Birsta, 159 kr om jag inte minns alldeles galet. Dom består av en kasse som man planterar i och en ram av flätad pil. Chilla kollade förstås så allt var i sin ordning, hon provsov den till och med. Det fick mig att tänka på farmors rabatter, hon kallade dom för "blomsängar".   I lerkrukan borta i hörnet har jag petat ner några solrosfrön, får se om det blir nåt av dom.


 Egentligen hade jag tänkt ha lite andra blommor på balkongen, men eftersom jag är helt galen i penséer så kunde jag inte motstå frestelsen när jag passerade stora torget i Sundsvall förra veckan. Det blev 20 st i fyra olika färger och naturligtvis inspekterade min trogna medhjälpare plantorna när jag kom hem. Dom fick godkänt. Jag gillar dom här små penséerna extra mycket, tycker dom är ännu finare än vanliga stora.


 Plantering in progress!


______________________________


 Kattälskare som jag är så kunde jag bara inte låta bli att köpa den här söta lilla kissen. 59 kr på Åhléns.


 Zinkhinkar från Ö&B, minns inte exakt vad dom kostade men kanske typ 30 resp 60 kr eller nåt sånt.


 Fåret och kossan fick jag i present av mamma för många herrans år sen. Den blå krukan i mitten hittade jag på Kupan i Matfors för 20 kr, tyckte den passade väldigt bra ihop med dom andra två. Ros, 39 kr på Åhléns.


 Den här häftiga kängan med grodor på fick jag av min svägerska en gång i tiden.



 Zinkbricka med tre krukor, 15 kr på Kupan i Matfors.


  Kruka och hjärtan från Matfors trädgård. Köpte dom förra året, minns inte vad dom kostade. Rund plasttablett från Åhléns, 29 kr.


 Förutom Kupan som är en väldigt trevlig loppis här i Matfors så finns även Brukskiosken som har öppet 11-15 varje lördag. Där hittade jag den lilla porslinshatten med blommor, 20 kr. Gipstavlor med fruktmotiv, 10 kr styck. Vägghängd smidesljusstake med plats för två värmeljus, 40 kr. Ser att den hänger lite på trekvart, jag hade visst inte skruvat fast den ordentligt när jag tog bilden för skruvmejseln var ute på andra äventyr. *S* Prismorna som hänger på krokarna under ljusstaken hör egentligen inte dit men jag tyckte dom passade där. Vet inte vad som skulle hänga där annars? Dom köpte jag också på Brukskiosken för 30 kr.


______________________________


Till sist några bilder som helt enkelt får tala för sig själva!

 

                       






































 
 
Ingen bild

tanten

18 maj 2011 22:23

Jättemysig balkong du fixat :)

Mari

18 maj 2011 22:34

Japp, en plats för en massa myyyyys!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mari - 30 juni 2011 23:27

Från och med nu kommer inte den här bloggen att uppdateras mera, men ni är välkomna att följa mig på min nya blogg: marisdagbok.blogspot.com   Av nån anledning funkade det inte att göra länken klickbar ikväll. Jo, klickbar blev den, men den ledde...

Av Mari - 29 juni 2011 09:55

Jag har tröttnat lite på min gamla bloggdesign så jag håller på och provar mig fram till nått nytt. Därför kan det se lite rörigt ut här ett tag!       ...

Av Mari - 27 juni 2011 12:03

...på väg hem från Åland, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Å ena sidan är ju hemma alltid hemma, det är ju där jag har mina barn och katten. Men å andra sidan är det på Åland jag har min älskade Ålänning och det ä...

Av Mari - 22 juni 2011 23:54

Min symaskin är verkligen världens roligaste leksak!   Har sytt en mamma-necessär och två smånecessärer, en hel familj som Älsklingen sa. *S*                       ...

Av Mari - 16 juni 2011 23:30


...man måste bege sig långt hemifrån för att uppleva nåt fint. Jag tog en liten promenad till Ängomstjärn här i Matfors idag och det var en riktigt härlig utflykt bara ett stenkast från där jag bor.         ...

Ovido - Quiz & Flashcards