Direktlänk till inlägg 14 april 2011

And the Oscar goes to...

Av Mari - 14 april 2011 23:04

Det finns säkert många personer runtomkring dig som spelar viktiga roller i ditt liv, men huvudrollen kan bara du själv spela. Det är dessutom du själv som är regissör, alltså är det du som bestämmer hur ditt liv ska se ut. Det är naturligtvis inte alltid övriga aktörer gör som man vill, men säg den regissör som aldrig råkat ut för det?


Som regissör måste du vara flexibel eftersom de olika rollinnehavarna också är olika personligheter. Somliga förstår vad du menar utan att du behöver yttra ett ord, andra behöver bokstavligt talat få manuset uppkört i nyllet för att fatta. En del vill gärna lägga sig i ditt manus, ändra storyn, vända den åt ett annat håll för dom tycker att det blir bättre så. Några försöker lägga till nya scener för att deras rollfigur ska få större uppmärksamhet. Somliga är helt enkelt obotliga divor som seglar in med fjäderboan fladdrande och dom kan vara riktigt tålamodsprövande. Särskilt när dom sveper förbi så nära så fjädrarna kittlar dig i näsan. I bästa fall räcker det med att ignorera såna aktörer, ofta är dom så upptagna med att spegla sig i sin egen glans så dom inte ens inser att dom är ignorerade. I värsta fall kan man köra ner fjäderboan i halsen på dom, då brukar dom lugna sig en stund.


En regissör måste vara bestämd och tydlig vilket också innebär att du ibland måste ge en del aktörer sparken. Dom kanske helt enkelt vägrar att acceptera ditt manus, sätter sig på tvären och hotar att förstöra ditt liv. Det kan också vara så att vissa typer av karaktärer inte alls passar in i storyn även fast du först trodde det. Dom suger musten ur dig och tillför inget annat än irritation och ilska och såna energitjuvar måste du göra dig av med.


Sen finns det förstås en hel massa statister. Många av dom gör sig helt klart bäst som just statister eftersom dom inte förtjänat nån mer framträdande roll i ditt liv. Du får tåla att dom rör sig där i bakgrunden, men du behöver inte ge dom nån större uppmärksamhet. Andra kanske börjar sin bana som statister men har nåt särskilt som gör att du efter en tid lägger märke till dom och plockar fram dom i strålkastarskenet för större roller.


  


Jag har skrivit mitt nya livsmanus i form av en romantisk komedi. Massor av kärlek och massor av skratt vill jag ha! Jag har väl producerat en rad halvdana manus genom åren men ratat dom ett efter ett eftersom jag känt att dom inte varit jag. Kanske är det så att när man är ovan så försöker man kopiera andras manus för man tänker att funkade det för dom så funkar det nog för mig också. Och vissa perioder har jag varit så upptagen med att spela biroller i andras liv så jag glömt bort mitt eget.


Men övning ger färdighet och förhoppningsvis har jag lärt av mina misstag. Mitt nya manus känns riktigt bra och jag siktar på en Oscar för bästa huvdroll!  


 

 
 
Ingen bild

Lia

15 april 2011 08:30

Åh, vilket bra inlägg! Otroligt klokt!

Mari

10 maj 2011 20:21

Ja det är ju väldigt lätt att vara klok i en del gyllene ögonblick, värre är att leva lika klokt... ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mari - 30 juni 2011 23:27

Från och med nu kommer inte den här bloggen att uppdateras mera, men ni är välkomna att följa mig på min nya blogg: marisdagbok.blogspot.com   Av nån anledning funkade det inte att göra länken klickbar ikväll. Jo, klickbar blev den, men den ledde...

Av Mari - 29 juni 2011 09:55

Jag har tröttnat lite på min gamla bloggdesign så jag håller på och provar mig fram till nått nytt. Därför kan det se lite rörigt ut här ett tag!       ...

Av Mari - 27 juni 2011 12:03

...på väg hem från Åland, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Å ena sidan är ju hemma alltid hemma, det är ju där jag har mina barn och katten. Men å andra sidan är det på Åland jag har min älskade Ålänning och det ä...

Av Mari - 22 juni 2011 23:54

Min symaskin är verkligen världens roligaste leksak!   Har sytt en mamma-necessär och två smånecessärer, en hel familj som Älsklingen sa. *S*                       ...

Av Mari - 16 juni 2011 23:30


...man måste bege sig långt hemifrån för att uppleva nåt fint. Jag tog en liten promenad till Ängomstjärn här i Matfors idag och det var en riktigt härlig utflykt bara ett stenkast från där jag bor.         ...

Ovido - Quiz & Flashcards