Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Våren är häääär!

Av Mari - 14 april 2011 17:29

Idag har jag dragits med en sprängande huvudvärk hela dagen  , men har trots det haft en med mina mått mätt ganska produktiv dag. Jag har bytt sand i kattlådan (skulle ha varit gjort för över en vecka sen, men ändå), hängt den där tvätten som jag tvättat om tre gånger eftersom den legat och blivit unken i maskinen för att jag inte orkat hänga den (bra med linor på balkongen så lakanen få vädras lite), kört diskmaskinen med det sista efter söndagens kalas (då tre personer lyckades åstadkomma ett berg av disk värdigt en nobelmiddag), gått ut med en massa sopor (bland annat den där påsen som stått vid ytterdörren sen förra veckan nån gång då dottern skulle ta den med sig när hon gick ut och rökte) och postat ett brev som skulle ha varit skickat för länge sen. Dessutom har jag faktiskt tagit en liten promenad minsann, förgylld av en mumsig Magnum Strawberry White. Om nom nom!   


Det råder ingen tvekan om att våren är här på riktigt nu.   Det underbart varma och soliga vädret vi haft här idag är ju ett tecken i och för sig, men under min promenad fick jag massor med bevis på att våren anlänt. Det första var att det är tillräckligt torrt ute nu för att promenera i foppatofflor. Jag bara älskar dessa i och för sig ganska fula, men ack så sköna fotbeklädnader! Jag har otroligt besvärliga fötter och får väldigt snabbt så att jag knappt kan gå om jag har för hårda skor. Jag har ett par bra walkingskor som funkar hyfsat, men allra skönast är ändå mina blommiga foppisar, särskilt på asfalt. Dom kan vara lite besvärliga på grus för då få man ju stanna och tömma dom med jämna mellanrum.


  Mina älskade foppisar!!!   


Ett annat säkert vårtecken är alla tanter som står med arslet i vädret i var och varannan rabatt. Kunde inte låta bli att imponeras av en äldre dam som stod dubbelvikt med spikraka ben, det kan inte jag. I min släkt har vi dragits med något korta senor i bakbenen vilket gör att vi inte kan sätta händerna i golvet utan att böja benen. Så om ni ser nån med arslet i vädret så är det inte jag, jag brukar sätta mig bland dom andra blommorna i rabatten och försöka smälta in så gott jag kan medan jag gräver och rensar ogräs. Fast numera har jag ju ingen rabatt ens. Hoppas exet tar hand om rabatten jag gjorde i ordning på framsidan huset ifjol, det blev många timmars arbete där. Förhoppningsvis får han tag på en kvinna som håller lite ordning på växterna för det kan jag ju säga att det inte är hans starka sida precis! *S*


Ett tredje vårtecken jag la märke till under min toffelpromenad var att majblommorna tydligen delats ut idag... Det började egentligen redan innan jag gick ut med en liten kille som ringde på min dörr, men eftersom majblommeförsäljare sällan tar kort så blev det ingen affär. Ute på byn svärmade dom som bin utanför varenda butik och jag blev nog tillfrågad åtminstone tio gånger om jag ville köpa. Men eftersom jag fortfarande inte hade några kontanter på mig så fick jag tacka nej.


Det skojigaste vårtecknet idag var nog ändå en liten tjej, knappt en tvärhand hög, som tillsammans med sin bror cyklade runt på gatan utanför sitt hus. Hon var iklädd galonisar och ett par gigantiska solglasögon och såg otroligt kaxig ut på sin pyttelilla rosa tvåhjuling. Hon stannade mitt framför mig och frågade vad jag hette och berättade att hon själv hette Signe. Signe, tre år och tuffast i Matfors!  


Såna här vackra dagar känns det lite jobbigt att Chilla är innekatt. Egentligen borde hon få vara ute i friska luften, men jag törs inte riktigt släppa ut henne heller. Dels vet jag inte hur hon klarar trafiken, dels finns det en del skumma typer som kan få för sig att det skulle vara roligt att plåga en liten kisse. Jag ska i alla fall skaffa nät till balkongen snarast möjligt så hon kan vara där ute åtminstone. Måste täta en del glipor in till grannens balkong också, annars kommer hon att smita över dit så fort hon får chansen. Hon är ju så jäkla nyfiken det lilla djuret!



      Chilla tyckte uppenbarligen att jag varit borta väääldigt länge...



Ha det gott i vårsolen mina vänner!  


//Mari


 
 
Ingen bild

Jenny m

12 maj 2011 21:30

Älskar kortet på Chilla! Super söt! Och jag älskar att läsa de du har skrivit för du skriver så bra! Du har talang; du får allt att låta bra. Kramar Jenny från ånge

Mari

15 maj 2011 11:11

Åh, tack så mycket Jenny! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mari - 30 juni 2011 23:27

Från och med nu kommer inte den här bloggen att uppdateras mera, men ni är välkomna att följa mig på min nya blogg: marisdagbok.blogspot.com   Av nån anledning funkade det inte att göra länken klickbar ikväll. Jo, klickbar blev den, men den ledde...

Av Mari - 29 juni 2011 09:55

Jag har tröttnat lite på min gamla bloggdesign så jag håller på och provar mig fram till nått nytt. Därför kan det se lite rörigt ut här ett tag!       ...

Av Mari - 27 juni 2011 12:03

...på väg hem från Åland, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Å ena sidan är ju hemma alltid hemma, det är ju där jag har mina barn och katten. Men å andra sidan är det på Åland jag har min älskade Ålänning och det ä...

Av Mari - 22 juni 2011 23:54

Min symaskin är verkligen världens roligaste leksak!   Har sytt en mamma-necessär och två smånecessärer, en hel familj som Älsklingen sa. *S*                       ...

Av Mari - 16 juni 2011 23:30


...man måste bege sig långt hemifrån för att uppleva nåt fint. Jag tog en liten promenad till Ängomstjärn här i Matfors idag och det var en riktigt härlig utflykt bara ett stenkast från där jag bor.         ...

Ovido - Quiz & Flashcards